Alimentaţia împotriva frigului

Alimentaţia împotriva frigului


În ultima vreme, în ultimele două săptămâni, să zicem, cea mai des auzită replică, folosită de multe ori şi în loc de salut, a fost “Vai, ce frig…”, “E prea frig, nu mai pot” sau ceva în genul ăsta. Şi aşa este, într-adevăr, e o perioadă mult prea rece, mai ales pentru cei care nu încearcă să regleze cumva situaţia, să o îmbunătăţească. Ştim cu toţii că putem să ameliorăm starea noastră de frig, de tremur continuu, fie prin mişcare (deşi sincer, dacă ar fi să ies la o “plimbare” sau la o tură de parc, m-aş alege cel mai sigur cu răceală şi cam asta a fost mişcarea), fie prin îmbrăcăminte cât mai groasă (cu observaţia că la temperaturile de afară, doar gerul mai poate fi numit gros, hainele nu mai reuşesc parcă să stopeze “valurile”, “bulgării” de aer rece care îţi împietresc până şi zâmbetul).
Pe lângă aceste două tehnici (pentru că asta sunt până la urmă, tehnici de păcălire a gerului), putem fără doar şi poate să adăugăm alta, aceea a alimentaţiei.
Există nişte trucuri care par minore la primul auz şi totuşi au efect. Corpul nostru pierde multă căldură iarna, fiind recomandate grăsimile, ce eliberează o mare cantitate de căldură în organism. Asta nu înseamnă nicidecum că începem să mâncăm gras sau că orice altceva e eliminat din alimentaţia zilnică. Cele mai sănătoase, pentru că vorbim mai ales de sănătate, sunt grăsimile din lapte integral, din unt şi ulei de măsline. Avem nevoie de energie pentru a putea avea randament la lucru sau la alte activităţi recreative, iar fructele şi legumele sunt deţinătoare de carbohidraţi ce eliberează energie. Bananele, dar mai ales citricele (mai uşor de recuperat pe perioada iernii, când nu mai avem la îndemână tot soiul de fructe estivale) ar trebui să nu lipsească.
La capitolul mâncare consistentă, preparatele din carne şi ouă sunt cele mai sănătoase în sensul că sunt bogate în proteine şi ţin astfel muşchii în formă. Medicii susţin că atunci când musculatura este bine dezvoltată, au loc mai multe arderi în organism, prin urmare se eliberează mai multă căldură. Tot bogate în proteine sunt şi cerealele, fasolea, mazărea, lintea, foarte uşor de preparat dealtfel. De încălzire ţine şi circulaţia sângelui; nu de puţine ori ni se întâmplă să avem mâinile reci şi să susţinem “e circulaţia proastă”, aceasta putând fi stimulată prin consumul de mâncăruri condimentate. Tot în acest sens sunt bune şi alunele, nucile, migdalele. Din câte se vede, nu e vorba de o dietă drastică, ce te obligă să mănânci puţin, ci doar de felul în care pregăteşti anumite alimente, astfel încât să ajute la funcţionarea corectă a organismului pe perioada frigului. Şi cum o masă e însoţită de o băutură caldă, trebuie să fim atenţi ce alegem la acest capitol. Vinul fiert dă senzaţia de căldură, deoarece dilată vasele de sânge, însă este recomandat în cantităţi mici, în sens invers ducând cel mai adesea la pierderi de căldură. Ceaiurile sunt cele mai bine venite; există o listă diversificată, aşa că avem de unde alege. Cel de mere previne apariţia răcelii, căci ajuns în stomac, căldura lichidului este transmisă în întregul corp.
Lista nu a fost lungă, nici pretenţioasă, aşa că la întrebarea “Ce ai?”, să sperăm că primul răspuns nu va fi “Mi-e frig”, ci “Da, un ceai cald ar fi ideal”.

Mihaela Crăciun

Taguri: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Categorii: Diete/Sănătate.

1 raspuns la Fructul de aur – koum quat

  1. Paulina a spus:

    pfui, nu-i chiar asa. mai mor si oameni pcfeert sanatosi. marea problema cu gripa asta e ca nu prea se stie exact ce e cu ea si cum ataca. mor mai mult tinerii (de obicei de gripa mor batranii), la unii oameni se manifesta foarte lejer, la altii e extrem de agresiva etc. deci marea problema e ca nu prea se stiu multe. altfel, imi inchipui ca o fi mare tambalau la tv. dar nici chiar de ignorat nu-i. (eu invat treburile astea de la nemti, aici nu-i nici o isterie, dar oamenii sunt un pic ingrijorati. mai ales ca a murit si o femeie de 40 si ceva de ani care nu avea nici o alta boala )

Exprimați-vă opinia

*